Overgewicht bij jongeren

Tot kinderen ongeveer twaalf jaar zijn bepalen de ouders wat ze eten. Daarna wordt uw kind veel meer beïnvloed door de buitenwereld en gaat het steeds meer zelf keuzes maken. Het is de leeftijdsperiode waarin het kind van u kan leren wat gezonde voeding is. U bent eigenlijk de coach van uw kind. U geeft immers zelf het goede voorbeeld en u heeft grote invloed op de keuze van het eten en de samenstelling daarvan. Het is goed om daarbij ook rekening te houden met wat uw kind lekker vindt, maar het is heel normaal om in het gezin bepaalde regels rond eten te stellen. Bijvoorbeeld dat een nieuw gerecht op zijn minst geproefd moet worden. En dat uw kind niet zonder te vragen van alles uit de snoep la of koelkast mag pakken.
Is uw kind aan de mollige kant, neem dan de eetgewoonten eens goed onder de loep en vervang ze door gezonde varianten. Het is wel heel belangrijk dat uw kind zelf ook gemotiveerd is om mee te werken.
Als richtlijn voor gezonde voeding geldt: eet drie maaltijden per dag en neem niet vaker dan vier keer iets tussendoor. Tussendoortjes kunnen echte “dikmakers” zijn. Ook frisdrank is zo’n tussendoortje.
Er zijn alternatieve tussendoortjes die minder dik maken zoals een rijstwafel, een volkeren cracker of fruit. En laat uw kind vaker water of thee zonder suiker drinken. Ongezoet vruchtensap of light-dranken mag ook, maar met mate.

Bewegen is belangrijk

Stimuleer uw kind daarnaast om vaker te bewegen. Het blijkt dat kinderen die te dik zijn te weinig bewegen. Door veel beweging kun je vaak al wat gewicht kwijt raken. Misschien is er een leuke sportvereniging waarbij uw kind zich kan aansluiten. En als uw kind geen sportliefhebber is, kunt u proberen samen iets te gaan doen zoals fietsen, zwemmen of wandelen. Zo voorkomt u tevens dat uw kind uit verveling gaat eten.

Nog meer tips

Laat het hele gezin meedoen met de nieuwe voedingsgewoonten. Dat maakt het voor uw kind gemakkelijker.
Het is niet verstandig om uw kind al het lekkers te verbieden. Wel is het goed om hierover afspraken te maken. Bijvoorbeeld alleen op zaterdag een bakje chips, op zondag een lekkere koek, enzovoort.
Uw kind zal meestal in het begin het snelst afvallen. Daarna gaat het wat langzamer, maar geef dan niet op.
Het is beter niet zo vaak op de weegschaal te gaan staan.
Pak het vooral niet te rigoureus aan. Geleidelijk afvallen houdt uw kind langer vol. Daar komt bij dat door het groeien in de lengte de verhoudingen beter worden.
Dikke kinderen worden vaak geplaagd door andere kinderen. Leg daarom niet alleen het accent op het gewicht van uw kind, maar prijs het voor zijn positieve eigenschappen. 

Site-seeing

 




meer tweets
algemene ontwikkeling
veel gestelde vragen
links
algemene ontwikkeling
veel gestelde vragen
links
algemene ontwikkeling
veel gestelde vragen
links
algemene ontwikkeling
veel gestelde vragen
links
ons aanbod:cursussenlezingenboeken en thema'sspreekuurstel uw vraaglinks organisatiesover onshome en nieuwsbriefberoepskrachten
0 tot 4 jaar4 tot 12 jaar12 jaar en ouder

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

Ouderschapsbelofte
Wij, jouw ouders, we beloven Over het verlangen om samen te blijven, over de gevolgen vane en scheiding voor je kind en de betekenis van de ouderschapsbelofte in goede en in slechte tijden.

Centrum Jeugd & Gezin Maasland
Schadewijkstraat 6
5348 BC Oss
088-3742526
info@centrumjeugdengezin-maasland.nl