Verveling

Voor jonge kinderen betekent spelen en bezig zijn, de wereld ontdekken.
Ouders merken dan ook op dat de inhoud van de keukenkastjes vaak interessanter blijkt voor kinderen dan het mooiste, met zorg uitgekozen speelgoed. Toch kunnen kleine kinderen door verveling lastig en claimend gedrag laten zien.
Voor een kleine peuter is het moeilijk om structuur aan te brengen in zijn spel: wat kan ik allemaal met dit materiaal? Maar het is ook nodig even een aanzetje of een nieuwe impuls te geven waarna kinderen zelf weer verder kunnen. Bijvoorbeeld laten zien hoe je een bruggetje kunt bouwen van Duplo-blokken en dat je daar dan met een autootje onderdoor kunt rijden. Of hoe je “net alsof” een prakje eten voor de pop kunt maken.

Als kinderen op de leeftijd zijn dat ze naar de peuterspeelzaal gaan, vinden ze het leuk om naar andere spelende kinderen te kijken. Ze zijn geïnteresseerd hoe dat andere kindje dat nou doet in de poppenhoek of in de bouwhoek. Samenspelen draait vaak nog op een hoop misverstanden en conflicten uit.
Als een kind zichzelf in de weg zit en niet zelf tot spel komt of als het zich duidelijk verveelt maar toch op al je suggesties nee roept kan het helpen om hem de keuze te geven tussen twee activiteiten.  Dat wat hij kiest, gaat hij dan ook doen.

Als kinderen wat ouder zijn, in de basisschoolleeftijd, geven ze het zelf aan: “ik verveel me zo”. Als ouder heb je vaak de neiging om dan van alles aan te dragen en op te sommen: wat voor leuk speelgoed je kind allemaal wel niet heeft. Soms werkt dit en breng je je kind op ideeën.
Soms werkt het ook om ze even terug te werpen op zichzelf; verveling hoeft niet altijd negatief te zijn. Kinderen hebben zo ook de tijd maar wat te lummelen en soms komen ze vanuit dit niets doen op leuke, creatieve plannen. Ze leren zo ook zelf invulling te geven aan hun vrije tijd en activiteiten: wat kan ik goed, waar liggen mijn interesses.

Als je puber passief, onderuitgezakt en lusteloos voor de televisie hangt, kun je als ouder behoorlijk geïrriteerd raken. “Niks te doen” krijg je als antwoord wanneer je vraagt wat er is. Allerhande leuke, uitdagende, plezierige of nuttige (ga dan je kamer maar opruimen) activiteiten opsommen helpt niet, want alles stuit op ongeïnteresseerd schouderophalen.
Het hoort een beetje bij de leeftijd om zoekende te zijn als het gaat om vrijetijdsbesteding: de kinderwereld is afgesloten, maar wat komt ervoor in de plaats? Vooral contact met leeftijdgenoten is belangrijk, en wat ouders vinden is sowieso stom. Kinderen in deze leeftijdsfase hebben ook veel energie nodig om alle nieuwe uitdagingen waar ze voor staan het hoofd te bieden: ze hebben daadwerkelijk minder energie als toen ze nog op de basisschool zaten. Zolang verveling niet ontaardt in negatief gedrag en beperkt blijft tot hangen en roepen “geen zin in” is er nog niet zoveel aan de hand.

Als u zich afvraagt waarom uw kind maar niet zelfstandig tot activiteit of spel komt en u heeft al van alles aangedragen maar komt er niet uit, neem dan contact op met het Centrum Jeugd & Gezin.
Wij helpen u graag aan extra informatie!




meer tweets
algemene ontwikkeling
veel gestelde vragen
links
algemene ontwikkeling
veel gestelde vragen
links
algemene ontwikkeling
veel gestelde vragen
links
algemene ontwikkeling
veel gestelde vragen
links
ons aanbod:cursussenlezingenboeken en thema'sspreekuurstel uw vraaglinks organisatiesover onshome en nieuwsbriefberoepskrachten
0 tot 4 jaar4 tot 12 jaar12 jaar en ouder

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

Ouderschapsbelofte
Wij, jouw ouders, we beloven Over het verlangen om samen te blijven, over de gevolgen vane en scheiding voor je kind en de betekenis van de ouderschapsbelofte in goede en in slechte tijden.

Centrum Jeugd & Gezin Maasland
Schadewijkstraat 6
5348 BC Oss
088-3742526
info@centrumjeugdengezin-maasland.nl