Slapen

Als je het hebt over slapen, dan denken we al snel dat dit iets is wat iedereen vanzelfsprekend doet. Het is een noodzaak en het hoort een prettige en normale aangelegenheid te zijn. Het moet voor volwassenen én kinderen een gevoel meebrengen dat het er gewoon bij hoort en dat het heerlijk is om uit te rusten.
Echter bij veel ouders zullen bij het woord ‘slapen’ ook hele andere dingen naar boven komen, zoals bijvoorbeeld ‘niet slapen’.
Het is voor kinderen en ouders soms een hele klus om een goed dag en nachtritme te vinden. Er zijn veel zaken die rondom het slapen moeilijk zijn, zoals moeite hebben met het naar bed brengen, hoofdbonzen, niet in zijn/haar eigen bed willen slapen, veel huilen, uit bed komen, angstig zijn, nachtmerries.
Omdat slapen noodzakelijk is, is het heel belangrijk dat er, net als met eten, geen strijd over ontstaat.
Daarom is het goed om te kijken hoe je problemen rondom het slapen kunt voorkomen.
Dit kan door duidelijk te stellen wanneer het kind gaat slapen, hoe laat, wie er zegt dat het tijd is, wat het kind nog moet of mag doen voor het slapen en wie het kind naar bed brengt. Een duidelijke structuur dus, een ritueel dat bijna elke dag op dezelfde manier verloopt.
Als er dan toch problemen zijn ontstaan rondom het slapen, is het belangrijk om te kijken hoe het overdag met je kind gaat. Zijn er dan ook momenten die problemen opleveren, is er voldoende regelmaat, zijn je grenzen duidelijk en krijgt je kind voldoende aandacht. Als je merkt dat hier wat aan schort, dan is beter om deze momenten eerst aan te pakken, het slapen zal daarna waarschijnlijk ook wat makkelijker gaan.
Maar ook een samenspel van factoren kan ervoor zorgen dat kinderen slaapproblemen hebben. Het is dan belangrijk om al die factoren goed in kaart te brengen, eventueel met een buitenstaander, en daarmee aan de slag te gaan. Het is dan wel heel belangrijk dat je als ouders genoeg energie hebt om er mee aan de slag te gaan, dus eerst even bijtanken kan soms een goede eerste stap zijn.
Als uitgeslapen ouder kun je natuurlijk al weer veel meer aan!
Naast dit alles kunnen slaapproblemen ook het gevolg zijn van traumatische gebeurtenissen. In dat geval moet het kind eerst dit kunnen verwerken en zich weer veilig en geborgen genoeg voelen om weer rustig te kunnen gaan slapen. Het is kan van belang zijn, te kijken of hulp van een deskundige gewenst is.

Het is onmogelijk om in dit stukje alles te bespreken wat in uw specifieke situatie bruikbaar zou kunnen zijn. Bij Centrum Jeugd en Gezin Maasland hebben we veel informatie waar u mogelijk wat aan heeft. U kunt vrijblijvend lezen, een kopie maken van een artikel of boek, of een gesprek aanvragen. Hopelijk heeft u wat aan onderstaande puntjes;

Wilt u meer informatie of advies, loop dan eens vrijblijvend het Centrum Jeugd & Gezin binnen.




meer tweets
algemene ontwikkeling
veel gestelde vragen
links
algemene ontwikkeling
veel gestelde vragen
links
algemene ontwikkeling
veel gestelde vragen
links
algemene ontwikkeling
veel gestelde vragen
links
ons aanbod:cursussenlezingenboeken en thema'sspreekuurstel uw vraaglinks organisatiesover onshome en nieuwsbriefberoepskrachten
0 tot 4 jaar4 tot 12 jaar12 jaar en ouder

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

Ouderschapsbelofte
Wij, jouw ouders, we beloven Over het verlangen om samen te blijven, over de gevolgen vane en scheiding voor je kind en de betekenis van de ouderschapsbelofte in goede en in slechte tijden.

Centrum Jeugd & Gezin Maasland
Schadewijkstraat 6
5348 BC Oss
088-3742526
info@centrumjeugdengezin-maasland.nl